درس نهم ص ۹۸

الف)

۱-عزم چه رابطه ای با اختیار دارد ؟

انسان با عزم و اراده ی خود آن چه با اختیار  انتخاب کرده است را عملی

 می سازد . به همین جهت عزم ظهور گوهر انسانیت یعنی اختیار است.

۲-چرا انسان های با اراده و مصمم را دوست داریم و از انسان های
بی اراده خوشمان نمی آید ؟

انسان هر صفتی را که نشانه کمال باشد دوست دارد . انسانهای با اراده

و مصمم دارای کمالاتی از قبیل ثبات قدم و اعتماد به نفس و صبرو ...

هستند از این جهت دوست داشتنی هستند ولی انسانهای بی اراده از

این کمالات برخوردار نیستند و ناقصند بنابراین دوست داشتنی نیستند .

ب)

در آیات مبارکه ۱۳۰ طه ، ۱۷ لقمان ، ۶۰و ۶۱یس تدبر نموده و بیان کنید هر

 آیه ناظر کدام یک از مراحل یه گانه عهد است ؟

آیه ۱۳۰ طه : پس در برابر آنچه می گویند صبر کن و پیش از طلوع آفتاب و

قبل از غروب تسبیح و حمد پروردگارت را به جا آور ...

آیه ۱۷ لقمان : پسرم نماز را برپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و در

 برابر مصائبی که به تو می رسد شکیبا باش که این از کارهای مهم است .

جواب : مرحله اول

آیه ۶۰-۶۱یس:آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید

که او برای شما دشمن آشکاری است !؟ و اینکه مرا بپرستید که راه

این است .

جواب : مرحله اول

درس دهم ص۱۰۷

۱-آیاعلاوه بر عوامل ذکر شده در کتاب عامل یا عوامل دیگری برای تقویت عزم

 می شناسید ؟ آنها را بیان کنید .

انجام  اعمال نیک ،سبر در مقابل مشکلات و مصیبت ها باتوجه به پاداش صبر و

توجه به عزمت(لقاء الله) عزم انسان را جزم می کند .

۲-به نظر شما چه عاملی ممکن است تصمیم های زیر را تهدید کند ؟
هر یک را جداگانه بنویسید .

الف ) خواندن نماز های روزانه در اول وقت :بی توجهی به فضیلت نماز

 اول وقت ، سرگرمی و بازی های بازدارنده ، کاهلی

ب) مطالعه کتاب های مفید در هرهفته به میزان ساعت :اشتغالات وقت گیر

 مانند نگاه به فیلم ها ، تنبلی ، عدم عادت به مطالعه

ج ) کمک به نیازمندان از طریق همکاری باموسسات خیریه : صفت رذیله بخل ، قساوت قلب و ترساندن شیطان از فقر

 

۳-چرا امام صادق(ع) می فرماید : « سزاوار است کسی که همت بر کار
خیری کرده و در عمل به آن تسریع کند و آن رابه تأخیر نیندازد ؟ »

زیرا وقتی از شرایط روحی و معنوی بیرون می آییم عزم ما سست شده و

تصمیم خود را فراموش می کنیم و شیطان منتظر همین تأخیرهاست تا در این

 فاصله انسان را وسوسه کند و به تنبلی کشاند .

 درس یازدهم ص ۱۱۹

۱-چرا مراقبت در ابتدای اجرای هر برنامه ضروری تراست ؟

تا از آسیب ها و تهدیدهای گونان درونی و بیرونی در امان ماند و محکم شود.

2- بعضی از افراد می گویند : ما اعمال و عباداتی را انجام می دهیم ولی تاثیر

 آن ها را در خود احساس نمی کنیم . فکر می کنید اشکال کار این افراد

در کجاست ؟

 مقدار مؤثر بودن یک عمل به کیفیت انجام آن بستگی دارد.این افراد مراقب

 کیفیت انجام عمل نبودند.

۳- چه رابطه ای میان مراقبت و محاسبه برقرار است ؟ آیا به یکدیگر

وابسته اند ؟

کسی که بخواهد خود را اصلاح کند هر دو را باید رعایت کند ابتدا از اعمالش
مراقبت می کند  و بعد در آخر روز خود را
محاسبه می کند که آیا به وظیفه

عمل کرد یا نه . پس در واقع محاسبه ، آن مراقبت را تکمیل می کند .

۴-چرا باید از نیت و قصد خود در هنگام عمل مراقبت کنیم ؟ آیا این موضوع

با این سخن پیامبر (ص)  ارتباط داردکه می فرمایند«انما الاعمال بالنیات »؟

تاثیر یک عمل در رشد معنوی انسان وابسته به قصد و نیت عمل کننده است.

باید از نیت خود در اعمال مراقبت نماییم تا کارهای متعالی آلوده به هدف های

 پست نگردد.از این جهت پیامبر اکرم(ص ) فرمود : ارزش اعمال انسان به نیات

آنها بستگی دارد .

 

۵- آسان گرفتن و گذشت چه موقع پسندیده است و در چه صورتی ناپسند
است ؟

آسان گیری و گذشت نسبت به خطاهای دیگران پسندیده است و نشانه
کرامت و بزرگواری است اما آسان گیری نسبت به اشتباهات خود ، نشانه

حقارت و زبونی در مقابل گناه است .

 

درس دوازدهم ص ۱۳۷

۱- چرا در میان موجودات فقط انسان است که ممکن است زمان هرز رفته و

تلف شده داشته باشد ؟

موجودات دیگر با هدایت غریزی نیاز خود را برطرف می کنند اما انسان باید با

فکر و انتخاب برای خود برنامه ریزی می کند.گاهی به عوامل مؤثر در برنامه 

توجه نکرده یا اصلا برنامه ریزی نمی کند ،بنابراین امکان دارد عمر تلف شده

داشته باشد .

۲-مقصوداز این که رسول خدا (ص) برای مسلمانان اسوه است چیست ؟

یعنی از آنان پیروی کنیم ،این بدان معنا نسیت که حتما عین او باشیم بلکه

می کوشیم از او متابعت کنیم. و در این راه هر چه موفق تر باشیم به
آن ها نزدیک تر شده و از نور وجودشان بیشتر بهره مند می شویم.

۳- داشتن برنامه ونقشه برای زندگی چه فوایدی دارد ؟

اهداف اصلی را از فرعی جدا می کند،میزان توجه به هر کدام را مشخص

می کند، راه اسیدن به اهداف را معرفی می کند، باعث می شود  استعدادها 

رشد کرده و کمترین زیان وارد شود.

درس سیزدهم ص ۱۴۹

۱-"توضیح المسائل" یا "رساله عملیه "چیست و ما چه نیازی به آن داریم ؟

 کتابی است که در آن فتاوی و نظرات مرجع تقلید در زمینه های مختلف جمع

آوری شده و ما برای پاسخ به سؤالات شرعی به آن رجوع می کنیم.

۲- وضوی جبیره در چه مواردی و چگونه انجام می گیرد؟

اگر جایی از محل وضو زخم باشد و روی آن بسته باشد و امکان بر
داشتن آن در هنگام وضو نباشد باید با دست تر به هنگام وضو روی آن

چسب یا باند کشید .

۳- عوامل مختلفی در علاقه ما به نماز و نیایش در مقابل پروردگار
دخالت دارند.آن عوامل را مشخص کنید و درباره هر یک توضیح دهید .

۱ - تمام موجودات درحال حمد و تسبیح پروردگار هستند نماز خواندن انسان هماهنگی با همه هستی است .این مطلب شوق انسان را به نماز زیاد می کند .

۲-وجود ما و استعداد های ما ، نعمتهایی است که خدا به ما داده است
و تماز تشکر از خدا در مقابل این نعمت هاست.

۳- یکی از فواید بزرگ نماز این است که انسان را از زشتی ها باز می دارد

اگر زندگی مجرمین و جنایتکاران را بررسی کنیم خواهیم دید که اهل نماز نبوده
اند .

۴-اگر انسان شیرینی و لذت مناجات با خدا را بچشد به نماز علاقه
مند می شود درک این شیرینی به واسطه حضور قلب در نماز است .

۵-خواندن نماز دز اول وقت ۶-شرکت در مسجد و جماعت

۷- توجه به اذکار و عبارات نماز ۸-مطالعه کتاب در مورد نماز

 

در س چهاردهم  اندیشه وتحقیق  ندارد

 

درس پانزدهم ص ۱۶۷

۱-آیا شناخت خانواده دوست تاثیری در انتخاب او دارد ؟ چرا ؟

آری معمولا تربیت خانوادگی در شخصیت انسان موثر است و افراد پاک
و شایسته در خانواده های پاک تربیت می شوند . لذا شناخت خانواده دوست

برای انتخاب او مفید است .زیرااگر از خانواده نامناسب باشد ممکن است

موجبات گمراهی و انحراف ما را فراهم کند.

درس شانزدهم:

۲- یک انسان اهل کار و تلاش از نظر شخصیتی چه تفاوتی با انسان کم تحرک

 و بیکاره دارد؟

انسان اهل کار باتحرک دارای لطافت احساس و عزت نفس و کرامت انسانی

است درحالی که انسان بیکار سربار دیگران ، تنبل و سست بوده و دارای

 قساوت و حقارت نفس می باشد.

۳-چرا امام صادق (ع)به کسی که تقاضا کرد به جای ایشان کار کند، فرمود دوست دارم خودم برای کسب روزی رنج بکشم و افتاب بخورم؟

زیرا نمی خواستند سر بار دیگران باشند و به کار و تلاش اهمیت می دادند.

 

برای همه شما دانش آموزان عزیزم آرزوی

موفقیت دارم و منتظر نظرات شما هستم.