پاسخ اندیشه و تحقیق اول دبیرستان(ترم دوم)
الف)
۱-عزم چه رابطه ای با اختیار دارد ؟
انسان با عزم و اراده ی خود آن چه با اختیار انتخاب کرده است را عملی
می سازد . به همین جهت عزم ظهور گوهر انسانیت یعنی اختیار است.
۲-چرا انسان های با اراده و مصمم را دوست داریم و از انسان های
بی اراده خوشمان نمی آید ؟
انسان هر صفتی را که نشانه کمال باشد دوست دارد . انسانهای با اراده
و مصمم دارای کمالاتی از قبیل ثبات قدم و اعتماد به نفس و صبرو ...
هستند از این جهت دوست داشتنی هستند ولی انسانهای بی اراده از
این کمالات برخوردار نیستند و ناقصند بنابراین دوست داشتنی نیستند .
ب)
در آیات مبارکه ۱۳۰ طه ، ۱۷ لقمان ، ۶۰و ۶۱یس تدبر نموده و بیان کنید هر
آیه ناظر کدام یک از مراحل یه گانه عهد است ؟
آیه ۱۳۰ طه : پس در برابر آنچه می گویند صبر کن و پیش از طلوع آفتاب و
قبل از غروب تسبیح و حمد پروردگارت را به جا آور ...
آیه ۱۷ لقمان : پسرم نماز را برپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و در
برابر مصائبی که به تو می رسد شکیبا باش که این از کارهای مهم است .
جواب : مرحله اول
آیه ۶۰-۶۱یس:آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید
که او برای شما دشمن آشکاری است !؟ و اینکه مرا بپرستید که راه
این است .
جواب : مرحله اول
درس دهم ص۱۰۷
۱-آیاعلاوه بر عوامل ذکر شده در کتاب عامل یا عوامل دیگری برای تقویت عزم
می شناسید ؟ آنها را بیان کنید .
انجام اعمال نیک ،سبر در مقابل مشکلات و مصیبت ها باتوجه به پاداش صبر و
توجه به عزمت(لقاء الله) عزم انسان را جزم می کند .
۲-به نظر شما چه عاملی ممکن است تصمیم های زیر را تهدید کند ؟
هر یک را جداگانه بنویسید .
الف ) خواندن نماز های روزانه در اول وقت :بی توجهی به فضیلت نماز
اول وقت ، سرگرمی و بازی های بازدارنده ، کاهلی
ب) مطالعه کتاب های مفید در هرهفته به میزان ساعت :اشتغالات وقت گیر
مانند نگاه به فیلم ها ، تنبلی ، عدم عادت به مطالعه
ج ) کمک به نیازمندان از طریق همکاری باموسسات خیریه : صفت رذیله بخل ، قساوت قلب و ترساندن شیطان از فقر
۳-چرا امام صادق(ع) می فرماید : « سزاوار است کسی که همت بر کار
خیری کرده و در عمل به آن تسریع کند و آن رابه تأخیر نیندازد ؟ »
زیرا وقتی از شرایط روحی و معنوی بیرون می آییم عزم ما سست شده و
تصمیم خود را فراموش می کنیم و شیطان منتظر همین تأخیرهاست تا در این
فاصله انسان را وسوسه کند و به تنبلی کشاند .
درس یازدهم ص ۱۱۹
۱-چرا مراقبت در ابتدای اجرای هر برنامه ضروری تراست ؟
تا از آسیب ها و تهدیدهای گونان درونی و بیرونی در امان ماند و محکم شود.
2- بعضی از افراد می گویند : ما اعمال و عباداتی را انجام می دهیم ولی تاثیر
آن ها را در خود احساس نمی کنیم . فکر می کنید اشکال کار این افراد
در کجاست ؟
مقدار مؤثر بودن یک عمل به کیفیت انجام آن بستگی دارد.این افراد مراقب
کیفیت انجام عمل نبودند.
۳- چه رابطه ای میان مراقبت و محاسبه برقرار است ؟ آیا به یکدیگر
وابسته اند ؟
کسی که بخواهد خود را اصلاح کند هر دو را باید رعایت کند ابتدا از اعمالش
مراقبت می کند و بعد در آخر روز خود را محاسبه می کند که آیا به وظیفه
عمل کرد یا نه . پس در واقع محاسبه ، آن مراقبت را تکمیل می کند .
۴-چرا باید از نیت و قصد خود در هنگام عمل مراقبت کنیم ؟ آیا این موضوع
با این سخن پیامبر (ص) ارتباط داردکه می فرمایند«انما الاعمال بالنیات »؟
تاثیر یک عمل در رشد معنوی انسان وابسته به قصد و نیت عمل کننده است.
باید از نیت خود در اعمال مراقبت نماییم تا کارهای متعالی آلوده به هدف های
پست نگردد.از این جهت پیامبر اکرم(ص ) فرمود : ارزش اعمال انسان به نیات
آنها بستگی دارد .
۵- آسان گرفتن و گذشت چه موقع پسندیده است و در چه صورتی ناپسند
است ؟
آسان گیری و گذشت نسبت به خطاهای دیگران پسندیده است و نشانه
کرامت و بزرگواری است اما آسان گیری نسبت به اشتباهات خود ، نشانه
حقارت و زبونی در مقابل گناه است .
درس دوازدهم ص ۱۳۷
۱- چرا در میان موجودات فقط انسان است که ممکن است زمان هرز رفته و
تلف شده داشته باشد ؟
موجودات دیگر با هدایت غریزی نیاز خود را برطرف می کنند اما انسان باید با
فکر و انتخاب برای خود برنامه ریزی می کند.گاهی به عوامل مؤثر در برنامه
توجه نکرده یا اصلا برنامه ریزی نمی کند ،بنابراین امکان دارد عمر تلف شده
داشته باشد .
۲-مقصوداز این که رسول خدا (ص) برای مسلمانان اسوه است چیست ؟
یعنی از آنان پیروی کنیم ،این بدان معنا نسیت که حتما عین او باشیم بلکه
می کوشیم از او متابعت کنیم. و در این راه هر چه موفق تر باشیم به
آن ها نزدیک تر شده و از نور وجودشان بیشتر بهره مند می شویم.
۳- داشتن برنامه ونقشه برای زندگی چه فوایدی دارد ؟
اهداف اصلی را از فرعی جدا می کند،میزان توجه به هر کدام را مشخص
می کند، راه اسیدن به اهداف را معرفی می کند، باعث می شود استعدادها
رشد کرده و کمترین زیان وارد شود.
درس سیزدهم ص ۱۴۹
۱-"توضیح المسائل" یا "رساله عملیه "چیست و ما چه نیازی به آن داریم ؟
کتابی است که در آن فتاوی و نظرات مرجع تقلید در زمینه های مختلف جمع
آوری شده و ما برای پاسخ به سؤالات شرعی به آن رجوع می کنیم.
۲- وضوی جبیره در چه مواردی و چگونه انجام می گیرد؟
اگر جایی از محل وضو زخم باشد و روی آن بسته باشد و امکان بر
داشتن آن در هنگام وضو نباشد باید با دست تر به هنگام وضو روی آن
چسب یا باند کشید .
۳- عوامل مختلفی در علاقه ما به نماز و نیایش در مقابل پروردگار
دخالت دارند.آن عوامل را مشخص کنید و درباره هر یک توضیح دهید .
۱ - تمام موجودات درحال حمد و تسبیح پروردگار هستند نماز خواندن انسان هماهنگی با همه هستی است .این مطلب شوق انسان را به نماز زیاد می کند .
۲-وجود ما و استعداد های ما ، نعمتهایی است که خدا به ما داده است
و تماز تشکر از خدا در مقابل این نعمت هاست.
۳- یکی از فواید بزرگ نماز این است که انسان را از زشتی ها باز می دارد
اگر زندگی مجرمین و جنایتکاران را بررسی کنیم خواهیم دید که اهل نماز نبوده
اند .
۴-اگر انسان شیرینی و لذت مناجات با خدا را بچشد به نماز علاقه
مند می شود درک این شیرینی به واسطه حضور قلب در نماز است .
۵-خواندن نماز دز اول وقت ۶-شرکت در مسجد و جماعت
۷- توجه به اذکار و عبارات نماز ۸-مطالعه کتاب در مورد نماز
در س چهاردهم اندیشه وتحقیق ندارد
درس پانزدهم ص ۱۶۷
۱-آیا شناخت خانواده دوست تاثیری در انتخاب او دارد ؟ چرا ؟
آری معمولا تربیت خانوادگی در شخصیت انسان موثر است و افراد پاک
و شایسته در خانواده های پاک تربیت می شوند . لذا شناخت خانواده دوست
برای انتخاب او مفید است .زیرااگر از خانواده نامناسب باشد ممکن است
موجبات گمراهی و انحراف ما را فراهم کند.
درس شانزدهم:
۲- یک انسان اهل کار و تلاش از نظر شخصیتی چه تفاوتی با انسان کم تحرک
و بیکاره دارد؟
انسان اهل کار باتحرک دارای لطافت احساس و عزت نفس و کرامت انسانی
است درحالی که انسان بیکار سربار دیگران ، تنبل و سست بوده و دارای
قساوت و حقارت نفس می باشد.
۳-چرا امام صادق (ع)به کسی که تقاضا کرد به جای ایشان کار کند، فرمود دوست دارم خودم برای کسب روزی رنج بکشم و افتاب بخورم؟
زیرا نمی خواستند سر بار دیگران باشند و به کار و تلاش اهمیت می دادند.
برای همه شما دانش آموزان عزیزم آرزوی
موفقیت دارم و منتظر نظرات شما هستم.
سلام دوست من،به وبلاگ خودت خوش